Selecteer Pagina

3 PRO jongens van Olympus: een walkaround-, een portret- en wildlife/sport lens.

3 PRO jongens van Olympus: een walkaround-, een portret- en wildlife/sport lens.

Een paar maanden geleden heb ik de Panasonic Leica 12mm lens getest. Ik was ervan overtuigd dat dit het beste glaswerk was wat er op dat moment te krijgen was voor Micro Four Thirds. Inmiddels weet ik wel beter. Olympus heeft recent namelijk drie lenzen uitgebracht in de PRO serie die ervoor hebben gezorgd dat ik mijn mening moet bijstellen. Drie keer heel bijzonder in zijn eigen segment en stuk voor stuk echt PRO glaswerk!

Erg “stevig” glaswerk van Olympus

Olympus heeft in 2016 vier nieuwe lenzen uitgebracht: de 25mm f/1.2 PRO, de 12-100mm f/4.0 IS PRO, de 300mm f/4.0 IS PRO en de 30mm f/3.5 Macro. Ik heb de eerstgenoemde drie objectieven op mijn Olympus OM-D E-M1 mark II gehad en er een week mee gefotografeerd. Conclusie? Ik ben hevig onder de indruk van de grote stap die Olympus met deze combinaties heeft gezet. Niet alleen op gebied van optische kwaliteit, maar zeer zeker ook op het gebied van snelheid, accuraatheid en niet te vergeten het gebruiksplezier. De lenzen voelen solide aan en zijn ook redelijk aan het gewicht.

“Je merkt aan alles dat het hier om de PRO-lijn van Olympus gaat“

Is de M.ZUIKO 25mm f/1.2 PRO goed voor een portret?

Ja natuurlijk! De maximale opening van f/1.2 en zijn mooie zachte bokeh staan garant voor mooie portretten, ondanks het feit dat je met deze lens maar 50 “echte” millimeters tot je beschikking hebt.
De M.ZUIKO 25mm f/1.2 PRO is wel flink aan het gewicht en in combinatie met de OM-D EM-1 mark II heb je niet het idee dat je een Micro Four Thirds (M43) systeem in je handen hebt. Samen hebben ze namelijk een gewicht van net geen kilo en dat is voor een M43 systeem best pittig.
19 Lenselementen in 14 groepen zorgen voor dit gewicht, maar uiteindelijk ook voor de uitmuntende beeldkwaliteit die deze lens aflevert. Meestal moet je 1 of 2 stops dichten om de maximale scherpte uit je lens te krijgen, maar niet bij deze 25mm PRO lens. Al direct bij f/1.2 presteert hij maximaal en dat is volgens mijn precies waarom Olympus deze lens gemaakt heeft. Want wees nou eerlijk. Waarom zou je een f/1.2 lens maken als je al een f/1.8 hebt? Juist ja….omdat het kan.

Van 12 tot 100 (24-200) millimeter in één lens

Voor de meeste fotografen geldt dat ze een “standaard setje” in de tas hebben zitten: een 24-70mm en een 70-200mm lens, het liefst van een goede kwaliteit. Dit worden ook wel de zogenaamde werkpaarden genoemd.

Olympus heeft met de M.ZUIKO 12-100mm f/4 IS PRO een briljante stap gezet door deze twee werkpaarden in één walkaround lens te stoppen. Briljant, omdat je deze nieuwe lens gewoon niet meer van je camera afhaalt. En dat zegt genoeg, toch?

Oké, het is wel een grote lens en zeker als je ‘m inzoomt is het een flinke kijker, maar daar krijg je dan wel 200 echte millimeters voor terug bij een constant diafragma van f/4. En door SyncIS krijg je ook bij 100 millimeter 6,5 (!) stops winst. Dat betekent dat je ook écht beelden uit de hand kan maken van 1 à 2 seconden. En dat fotografeert heel comfortabel kan ik je melden!

Tijdens een stuntstep demo in Den Haag heb ik een aantal snelle jongens met deze lens gefotografeerd. Hierbij viel mij op dat de autofocus, in combinatie met de nieuwe Olympus OM-D E-M1 mark II, ontzettend snel en accuraat is. 99 Procent van de foto’s zijn blijvers en de focus en scherpte zijn perfect. Je krijgt er soms een snoepwinkel gevoel bij als je aan het fotograferen bent met deze combinatie.

Sportfotografie en dieren “schieten” met de 1 jaar oude 300mm

Op 6 januari 2016 alweer heeft Olympus als telephoto prime lens de M.ZUIKO DIGITAL ED 300mm f/4.0 IS PRO uitgebracht. Met zijn beperkte formaat (doorsnede 92,5mm en lengte 227mm) en zijn enorme hoeveelheid millimeters (omgerekend 600mm), is dit een perfecte lens om wildlife en sport te fotograferen.

In combinatie met de OM-D EM-1 mark II kun je zowel de lens- als body stabilisatie gebruiken (Sync IS) en dat levert een geweldige stabilisatie van 6 stops (!) op. Met een beetje licht aan de vogelplas kun je gemakkelijk uit de hand fotograferen met deze combinatie.

Wildlife fotografen zullen het wel herkennen: het is lastig om door je zoeker het onderwerp te vinden, omdat de grote afstand zorgt voor veel beweging in je beeld. Maar als je eenmaal je onderwerp hebt gevonden zorgt de 6 stops stabilisatie ervoor dat het beeld keurig netjes in je zoeker blijft staan. Ook de autofocus (die je in range kunt limiteren op de lens) is snel en accuraat. Mocht je ooit overwegen om deze lens aan te schaffen, dan is het aan te bevelen om meteen de MC-14 1.4X teleconverter aan te schaffen. Je levert 1 stop in, maar krijgt er 840 echte millimeters voor terug.

Olympus laat met deze lenzen aan het grote publiek zien wat ze kunnen ontwikkelen en ik moet eerlijk zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben. De mooie bokeh van de 25mm, de veelzijdigheid van de 12-100mm en de snelheid en scherpte van de 300mm zijn slechts een paar kenmerken van deze drie PRO lenzen. Stuk voor stuk mooi glaswerk en elk uniek in het eigen segment.

Ik wil graag meer dan deze PRO’s zien Olympus. Vul de snoepwinkel maar goed aan!

 

Advertentie

Over de auteur

Richard

Richard is de oprichter van spiegelloos.nl. Als hij niet buiten aan het fotograferen is, of nieuwe camera's en lenzen aan het testen, dan schrijft hij reviews en algemene blog artikelen voor Foka en Spiegelloos.nl

Volg Spiegelloos

Blijf op de hoogte