Selecteer Pagina

Fuji 16 tot 230mm(!); 2 lenzen getest uit de Fujinon XC serie

Fuji 16 tot 230mm(!); 2 lenzen getest uit de Fujinon XC serie

Dit keer hebben we heel veel millimeters tot onze beschikking met 2 lenzen uit de XC serie van Fuji. De XC 16-55mm F3.5-5.6 OIS en de XC 50-230mm F4.5-6.7 OIS hebben we in deze korte test gezamenlijk  aan de tand gevoeld . De kleinste van de 2, de 16-55, wordt nog wel eens meegeleverd als kitlens, alhoewel tegenwoordig ook meer en meer de mooie XF18-135mm F3.5-5.6 R OIS WR wordt meegeleverd.

Wij hebben de 2 XC lenzen en een X-T10 in de tas gestopt en zijn op pad gegaan.  24 Tot 345 echte millimeters in 2 lenzen, wat kan je daarmee doen? En hoe verhoudt de prijs zich tot de kwaliteit? Dat lees je in deze post.

Het verschil tussen de XC en XF serie

De XC lenzen zijn op de markt gezet voor fotografen met een kleiner budget. Fuji maakt zelf een duidelijk onderscheid tussen de 2 series: De C staat voor “Compact” of “Casual”, terwijl de F staat voor “Fine” of “Faith”. Op internet komen we ook andere termen tegen: voor de XF serie de “First-class” en “First-rate” en voor de XC serie “Cheap” en “Crap”.

Voor alle vertalingen valt wat te zeggen. Verderop in deze post leggen we uit waarom.

16-50mm

 

Specificaties van de XC lenzen

Als je een beetje gewend bent aan de Micro Four Thirds (MFT) lenzen van bijvoorbeeld Panasonic en Olympus, dan ervaar je de Fuji lenzen snel als groot en lomp. Maar de MFT lenzen zijn qua afmeting niet eerlijk te vergelijken met APS-C size lenzen, aangezien de sensoren van beide systemen verschillende afmetingen hebben.

De kleinste Fuji zoomlens met een afmeting van ruim 65 millimeter valt qua omvang nog mee en past prima bij de Fuji X-T10. Fuji geeft overigens zelf aan dat de lens primair op de markt is gezet om de X-E1, X-M1 en X-A1 van een goedkopere kitlens te voorzien. Want laten we niet vergeten dat het hier inderdaad om een kitlens gaat en dat we waarschijnlijk ook kit prestaties kunnen verwachten.

 

x-a1De 16-50mm lens is volledig van plastic gemaakt, heeft ook een plastic barrel en weegt daarom maar 196 gram. Hierdoor ligt hij, in combinatie met de relatief kleine X-T10 body, prima in de hand. Grappig detail is dat het laatste element aan de achterkant van de lens is ingeklemd in een plastic vierkant plaatje dat de vorm van de sensor heeft. Wat nu exact het nut van dit plaatje is weten wij niet, maar we hebben het nog niet eerder gezien bij een lens.

De lens wordt geleverd met een zonnekapje en heeft 2 draairingen; 1 zoomring en 1 scherpstelring. De focusring draait soepel en geeft veel feedback. De zoomring daarentegen draait stroef en dat is vreemd omdat je zelf de lens kunt uittrekken als je aan de zonnekap trekt. Zo licht loopt het zoom mechaniek blijkbaar.

Mooi extraatje is de OIS (Optical Image Stabilisation), wat volgens Fuji 3 stops winst levert.

De 50-230mm telelens is met zijn afmeting van 111 millimeter een zeer flinke lens. In de tele stand (zonder zonnekap) komt hij zelfs uit op 177 millimeter. Maar voor zijn omvang krijg je daar dan ook weer een hoop optische millimeters voor terug. Omgerekend met de cropfactor kom je uit op 345mm. In de volledige telestand wordt het wel een enorme toeter, zeker met de zonnekap erbij, die voor de X-T10 zit.Het is dan lastig om nog onopvallend rond te lopen.

wpid698-RAD-20151121-210040.jpg

 

Ook deze telelens is in z’n geheel gemaakt van plastic en wordt geleverd met een flinke zonnekap. De draairingen werken hetzelfde als bij de kleinere 16-50mm lens. En ook deze telelens wordt geleverd met OIS die 3 stops oplevert.

De 16-50mm lens wordt op het moment van schrijven voor €199 verkocht en de grotere 50-230mm gaat over de toonbank voor €169.

Optische kenmerken

De 16-50mm lens is opgebouwd uit 12 elementen verdeeld in 10 groepen. Hier zitten 3 asferische elementen in en 1 ED (Extra-low Dispersion) element. Hij heeft 7 diafragma bladen en een ronde diafragma opening. De minimale lens opening is f/22.

Deze relatief kleine lens levert onverwacht mooie foto’s af. Een beetje onverwacht, omdat het hier om een kitlens gaat die relatief gezien erg goedkoop is. Om te kunnen beoordelen wat het verschil is tussen een kitlens en een PRO lens (XF 16-55 f/2.8 R LM WR) vergelijken we onderstaande opnames met elkaar.

RAD-20151204-0254

vergelijk boom vergelijk kapje

Als je naar het verschil tussen de opnames van de paarse kap kijkt, valt er er op het eerste gezicht niet zoveel op. Maar als je kijkt naar de fijne details van bijvoorbeeld de boom, dan is het verschil duidelijk waarneembaar. Ondanks dit zijn wij van mening dat deze kitlens buitengewoon mooie resultaten oplevert. Meer foto’s gemaakt met deze lens zijn onderaan deze post opgenomen en zijn door ons ook in volledig formaat op Flickr gezet, zodat je goed naar de details kunt kijken.

De 50-230mm telelens is opgebouwd uit 13 elementen verdeeld in 10 groepen. Er zit maar één asferisch element in net als één ED element. Hij heeft dezelfde diafragmabladen als de 16-50mm lens en de kleinste opening is ook f/22.

Naar onze mening is dit een onhandige lens. Hij is zo groot (vooral lang) dat het onderweg hoe dan ook voor opmerkingen zal zorgen. Daarnaast zorgt de vaak grote afstand voor focus missers. Het ons namelijk meerdere keren gebeurd dat de focus niet op het onderwerp lag, maar op een object er net naast. Wij hebben de camera instellingen nogmaals gecontroleerd, maar hier bleek niets mis mee. In onderstaande foto valt goed te zien dat de focus er net naast zit. De vrouw op de bank is niet scherp.

RAD-20151204-0225

Voor wie zijn deze lenzen gemaakt?

Deze 2 lenzen zijn in de markt gezet als goedkoop alternatief om meegeleverd te worden met de verschillende camera’s als kitlens. Vaak zie je producenten dan in dezelfde lijn als de kitlens een telelens maken, zodat je met beide in de tas meteen van start kunt met fotograferen over het gehele millimeter gebied. En zo kijken we ook naar deze twee lenzen van Fuji. Ze zijn prima geschikt voor de beginnende fotograaf die instapt in het X-systeem segment van Fuji en die graag wil snuffelen aan het merk en het systeem.

Bijkomend voordeel is dat de lenzen een “boven-kitlens-gemiddelde” kwaliteit leveren en als je niet verklapt dat je de foto met een kitlens hebt gemaakt, zal het velen niet eens opvallen. Ook voor de hobbyfotograaf die vaak op vakantie actief bezig is met fotografie, zijn deze 2 lenzen prima te gebruiken en is de telelens een welkome aanvulling.

Conclusie

Eerlijkheid gebied ons wel te vermelden dat het hier om relatief goedkope lenzen gaat die qua prijs/kwaliteit verhouding uit balans zijn. De juiste balans: je krijgt relatief veel kwaliteit voor een lage prijs. Natuurlijk is er optisch een groot verschil merkbaar als je bijvoorbeeld de vergelijking maakt met de f/2.8 lens.

RAD-20151121-210052

In de inleiding van deze post hebben we de afkortingen XF en XC van zowel Fuji als bronnen op internet opgenomen.

De Fuji term “Casual” past prima bij deze lens, net als de internet-term “Cheap”. Met “Crap zijn wij het niet eens. Zoals eerder gesteld leveren de lenzen, voor een kitlens, mooie en scherpe beelden op.

Als je kijkt naar het prijsverschil met de f/2.8 lens van bijna 800 euro, laten we het oordeel over deze kitlenzen graag aan de lezer zelf over. Maar wij hebben met het benoemen van de bedragen en het naast elkaar zetten van de resultaten wel alvast een voorzetje voor je gegeven…

Kijk, reken en oordeel zelf…

Sample foto’s

Ben je benieuwd naar de kwaliteit van de foto’s? Wij hebben ze op Flickr geplaatst en daar kun je de foto’s op volledige resolutie bekijken. 

Foto’s: Richard Dijkstra, Review: Spiegelloos.nl

 

Advertentie

Over de auteur

Richard

Richard is de oprichter van spiegelloos.nl. Als hij niet buiten aan het fotograferen is, of nieuwe camera's en lenzen aan het testen, dan schrijft hij reviews en algemene blog artikelen voor Foka en Spiegelloos.nl

Volg Spiegelloos

Blijf op de hoogte