Selecteer Pagina

Review: Panasonic G7 en zijn 4K film- en fotofunctie

Panasonic is al langer bezig om 4K filmen als een toegankelijk product in de markt te zetten en met de nieuwe Panasonic G7 is 4K filmen nu beschikbaar gekomen voor het grote publiek. In deze review van de jongste telg in de G-lijn hebben we ook speciale aandacht voor deze nieuwe 4K film- en fotofunctie.

De Panasonic G7 binnen het segment van de systeemcamera’s

Panasonic Lumix’s G7 camera is een mid-range camera in het MFT segment en is in mei 2015 aangekondigd. Het is de opvolger van de twee jaar oude G6 en is gepositioneerd tussen de GF7 en de GH4 en komt, qua specificaties, redelijk overeen met de GX7. Op het moment van schrijven van dit artikel is alleen de GX8 welke inmiddels de nieuwe 20MP sensor (!) van Panasonic gekregen heeft. De G7 is dus het voorlaatste model wat Panasonic op de markt heeft gezet en heeft nog de “oude” sensor aan boord. Je kunt er 4K films mee maken en ook 4K foto’s maken van 8MB per stuk.

Specificaties van de camera

Op de Panasonic website zijn de exacte specificaties van deze G7 camera opgenomen. Hier vallen een aantal punten op voor de G7:

• Zoeker : OLED Live View Finder (2360k beeldpunten)
  • Scherm : TFT LCD-monitor met statische aanraakbesturing / 1,040,000 beeldpunten / 3.0 inch
  • Gewicht : ongeveer 410 gram (met batterij en SD kaart). Ongeveer 360 gram voor alleen de body

Design en mogelijkheden

De camera heeft een hoekiger uiterlijk dan zijn voorganger de G6 en vooral door het EVF huis in het midden lijkt hij op een volwassen reflex camera (wat hij uiteraard niet is). Hij heeft een goede grip en de instelwieltjes zitten allemaal op de juiste plaats. Je kunt met deze camera vrij snel erg intuïtief fotograferen. Zeker de Panasonic adepten kunnen met de 5 functieknoppen snel overweg en zullen het herkennen van de andere modellen.

De camera heeft vier instelwieltjes (1 meer dan de G6). Naast de bekende mode selector aan de rechterkant van het EVF huis, zit er aan de andere kant de nieuwe “drive mode”. Hier kun je razendsnel kiezen voor continu afdrukken, bracket mode, 4K foto en timer functie. Vooral de keuze “continue afdrukken” hebben wij tijdens de test veel gebruikt, omdat de camera in staat is om dan 8fps te schieten (bij dezelfde focus en 6fps bij continu focus).

Onder de afdrukknop zit een wieltje wat zeer soepel loopt en vaak gebruikt wordt voor het instellen van het diafragma. Het wieltje aan de achterkant, wat met de duim bediend wordt, kan ingesteld worden met één van de 55 functies. Er zit ook een knopje op om van functie te verwisselen, maar die is tijdens het fotograferen niet te bereiken met de vingers of duim.

De electronische zoeker (EVF) in de G7 heeft een grote boost gekregen vergeleken met zijn voorganger. Hij heeft nu 2,36 miljoen pixels tegenover de 1.440.000 pixels in de G6. Dit is dezelfde EVF die gebruikt wordt in de GX8 van Panasonic en die is erg scherp en contrastrijk.
De G7 heeft vier inganspoorten gekregen. Aan de rechterkant zitten van boven naar beneden: remote control, HDMI en AV Out/digital. Aan de linkerkant van de body kan een microfoon jack aangesloten worden, wat als zeer wenselijk wordt ervaren door de doorgewinterde filmers waar deze camera mede voor is ontwikkeld.

Voor wie is deze camera?

Wij krijgen het idee dat deze camera speciaal ontwikkeld is voor de fotograferende videograaf. Hij is bij de EISA awards niet voor niks gekozen in de categorie “European photo & video camera 2015-2016”. Mede door zijn plastic behuizing heeft de camera een laag gewicht (410gram met batterij en SD kaart) en met zijn Wi-Fi kunnen de foto’s eenvoudig direct gedeeld worden als je bijvoorbeeld onderweg bent. NFC is helaas de grote afwezige bij deze camera. Mede door zijn aantrekkelijke prijs is dit een camera waarmee 4K filmen toegankelijk komt voor een breed publiek en is het een echte alleskunner.

De 4K foto- en filmfunctie.

Met de drive mode op de 4K foto stand, is de G7 in staat om in een zeer hoog tempo JPEG’s te maken van 8MB groot uit een korte 4K video. Dit kan op drie manieren uitgevoerd worden, afhankelijk van de situatie waar de fotograaf zich in bevindt: de 4K burst modus drukt af met 30 frames per seconde (fps) en werkt zolang je de ontspanknop ingedrukt houdt. De maximale burst is 29 minuten en 30 seconden. De 4K burst Start/stop (SS) begint bij het indrukken van de ontspanknop en stop bij het nogmaals indrukken. de burst tijd is hier hetzelfde. De derde optie is een 4K voorburst. Bij het indrukken van de ontspanknop wordt er 1 JPEG gemaakt, maar er worden daarbij 30 foto’s vooraf en 30 foto’s achteraan geplakt. Erg handig als je niet in kunt schatten wanneer het “moment suprême” is. Deze foto is een 4K foto genomen uit een 4K filmpje van 2 minuten.

Met de Panasonic G7 kunnen er zowel HD films (AVCHD) als 4K films (UHD) gemaakt worden. In de HD stand is de G7 in staat om 24p, 25p, 50i of 50p films op te slaan bij 17MBPS. In de 4K stand daarentegen kan er gekozen worden voor voor 4 hoge kwaliteits-standen:

Het spreekt voorzich dat de hoogste kwaliteit 4K film haarscherp is en een plezier is om naar te kijken.

Resolutie en ruis

De sensor in de G7 is de nieuwste 16 megapixel sensor. Het aantal pixels is al lang hetzelfde gebleven bij Panasonic, maar de opbouw van de sensor verandert iedere keer. Deze G7 heeft de nieuwste 16MP sensor aan boord waar met gemak op ISO3200 gefotografeerd kan worden. De hoeveelheid ruis valt dan nog erg mee in tegenstelling tot bijvoorbeeld de GX7. Panasonic heeft er ook de nieuwe Venus engine ingezet met een quad-core processor en dat is in de snelheid goed te merken. Alle veranderingen die je door wilt voeren in de instelling gaan net iets vlotter en daardoor voelt alles erg intuïtief aan. Er is geen vertraging merkbaar, zoals bijvoorbeeld bij de iets oudere G6 en GX7.

Nieuwe razendsnelle Depth from Defocus technologie

De camera’s van Panasonic staan al langer bekend om hun snelle Contrast-detection autofocus, waarbij door middel van contrastverschillen er razendsnel (0.08s) scherp gesteld kan worden. Met de komst van de GH4 en de G7 heeft Panasonic er een nieuwe techniek aan toegevoegd: “Depth from Defcous” wat ervoor zorgt dat je nog sneller en beter kunt focussen. Een kleine uitleg.

Systeemcamera’s hebben, zoals een volwaardige SLR wel, geen prisma aan boord waardoor er op de sensor door middel van fase detectie scherp gesteld kan worden. In plaats hiervan gebruikt men Contrast detectie, waarbij de toonwaarden van het beeld een belangrijke rol spelen. Als een beeld scherp en dus in focus is, zullen de toonwaarden snel veranderen als de focus verlegd wordt. Als het beeld uit focus is en je draait aan de scherpstelring, zullen de waarden niet snel veranderen. Dit verschil gebruikt men in de Contrast-focus techniek om “op zoek” te gaan naar het scherpste punt. Je kunt je voorstellen dat dit een iteratief proces is en dus vrij traag kan zijn. Ondanks dat is Panasonic er al enige tijd geleden in geslaagd om dat erg snel te doen (min. 0.08s). En hier komt dat nu de DFD techniek bovenop.
In deze techniek gebruikt men de focus kennis van de eigen lenzen en bouwt daarmee een voorspelbaarheid in. Men weet wat de bokeh is en hoe deze verandert bij verschillende focuspunten en als het beeld dus uit focus is (en de toonwaarden niet veel veranderen) kan de DFD technologie toch voorspellen hoe ver het beeld uit focus is. Daardoor kan de focus meteen verplaatst worden naar het juiste punt (rode lijn hieronder) en gebruik men vanaf dat punt 1 of 2 maal de Contrast-detectie techniek (blauwe hobbels) om bij te stellen. Onderstaand figuur geeft weer wat het verschil is tussen de twee technieken.

En hoe weet de G7 dan wat de afwijkingen zijn van de Panasonic lenzen? Dit zit allemaal in het geheugen in gebouwd van de G7. En als er nieuwe lenzen geproduceerd worden, dan hoeft de camera geen update te krijgen, want de kenmerken zitten dan in het interne geheugen van de lens en worden overgedragen aan de camera. Briljante oplossing toch?

In het dagelijks gebruik merken we duidelijk dat er snelheid is toegevoegd in de AF. Ook onder moeilijke condities (schaduw, beperkt licht) is de AF spot-on. Met deze nieuwe en snellere techniek is het nog leuker om het touchscreen op de camera te gebruiken. Je klikt eenvoudig op het hoofd, de neus of een kerktoren en de camera stelt binnen 0,08 seconden scherp en drukt ook meteen af. In ons geval: altijd raak! En deze functionaliteit werkt ook perfect met je 4K foto functie.

Conclusie

De Panasonic G7 is een prima mid-range Micro Four Thirds camera gebleken, mede dankzij de grote hoeveelheid features die met de camera geleverd wordt en de mogelijkheid om op hoge ISO waarden kwalitatief goede foto’s te maken. Tel hierbij op dat je 4K foto’s en 4K films kunt maken voor nog geen EUR700 en je hebt de perfecte foto- en video camera die je ook goed kunt gebruiken als backup body. De G7 heeft ons verrast!

Voordelen

• Super snelle autofocus door DFD technologie.
  • Veel techniek en kwaliteit aan boord voor een schappelijke prijs.
  • 4K foto- en filmfunctie

Nadelen

• Top scroll wieltje niet te bereiken tijdens het fotograferen.
  • Door een klik met de neus op het touchscreen verschuift het focuspunt.
  • Geen stabilisatie in de body

Sample foto’s

Deze foto’s zijn allemaal met de G7 gemaakt en hebben we ook in volledig formaat op Flickr gezet.

Foto’s: Richard Dijkstra, Review: Spiegelloos.nl

Bekijk hier de actuele prijs van de Panasonic DMC-G7

Over de auteur

Richard

Richard is de oprichter van spiegelloos.nl. Als hij niet buiten aan het fotograferen is, of nieuwe camera's en lenzen aan het testen, dan schrijft hij reviews en algemene blog artikelen voor Foka en Spiegelloos.nl

Volg Spiegelloos

Blijf op de hoogte