Selecteer Pagina

Het kanon: review Fujinon XF 16-55 mm f2.8 lens

Het kanon: review Fujinon XF 16-55 mm f2.8 lensScore 82 %Score 82 %

De Fujinon XF 16-55 f2.8 is een professionele high-end lens voor het X-systeem van Fuji. Hij is in januari 2015 aangekondigd door Fuji en is de derde zoomlens uit de familie naast de zeer succesvolle XF 18-55mm f2.8-4 en de 18-135mm f3.5-5.6. Wij hebben  deze lens getest op de Fujifilm X-T10 body en in deze post lees je onze bevindingen. Een klein voorproefje: hij is te groot om comfortabel mee te fotograferen, maar te mooi om te laten liggen.

Fujinon XF 16-55mm f2.8 design en bouwkwaliteit

De Fujinon XF 16-55 f2.8 lens hoort duidelijk bij de XF serie van Fuji. De kleuren en materialen die gebruikt zijn passen perfect in de lijn van de XF’s. Van deze lijn is de Fujinon XF 16-55mm f2.8 lens waarschijnlijk wel de meest “lompe” lens. Met zijn 655gram, een afmeting van 106mm en een diameter van 83mm is dit een knoepert van een lens. Wij hebben hem getest op een X-T10 body van Fuji en dat past eigenlijk helemaal niet.

Fujinon XF 16-55 scheef

Je kunt op de foto duidelijk zien dat de camera achterover helt als je hem op een tafel zet. De diameter van de lens is te groot voor de ruimte onder de “barrel” van de camera. Wij hebben het idee dat deze lens primair ontwikkeld is voor de X-T1.

Fujifilm XF 16-55 X-T1

Met zijn 655gram is het nog niet een hele zware allround zoomlens. Als je onderstaande combinaties bekijkt, dan zie je duidelijk dat hij in het APS-C segment de lichtste is, maar het natuurlijk verliest van het lichtere Micro Four Thirds segment (Bijvoorbeeld Panasonic GX8)

  • Canon 5D Mk III + 24-70mm F2.8: 860g + 805g = 1.65KG
  • Nikon 750D + 24-70mm F2.8: 750g  + 900g = 1.6KG
  • Sony A7ll + 24-70mm F2.8 T: 556g  + 980g = 1.53KG
  • Canon 7D Mk ll + 17-55mm F2.8: 910g  + 645g = 1.55KG (incl batt)
  • Nikon D7100 + 17-55mm F2.8: 675g  + 755g = 1.43KG
  • Fuji XT-1 + 16-55mm F2.8: 440g  + 655g = 1.095KG (incl batt)
  • GX8 + 12-35mm f2.8 :487g + 305 = 792g

De specificaties van de Fujinon XF 16-55mm f2.8

Over deze lens wordt geroepen dat hij op iedere brandpuntsafstand prime kwaliteit aflevert en dat het dus niet meer nodig is om prime lenzen aan te schaffen. Verderop in deze review lees je onze mening hierover.

De lens is opgebouwd uit maar liefst 17 elementen verdeeld over 12 groepen. Er zitten 3 asferische- en 3 ED (Extra Low Dispersion) elementen in. Het diafragma heeft 9 bladen en heeft een ronde opening. Met de diafragmaring is het diafragma met ⅓ stop in te stellen (19 stappen) van f2.8 tot f22.

Zoals al eerder beschreven is dit qua afmeting wel een flinke lens. Hij meet 655gram en is 10,6cm lang en kent een filtermaat van 77mm.

Met zijn 16-55mm heeft hij een 35mm equivalent bereik van 24-83mm en dat zorgt ervoor dat het een prima walk-around lens is. In de groothoek stand kun je prima landschap- of interieurfoto’s maken en in de telestand kun je zelfs portretten maken.

Fujifilm maakt nog meer zoomlenzen. De XF 18-55mm f2.8-4 is een hele bekende kitlens die erg goed verkocht wordt. Daarnaast is er ook nog een XF 18-135mm f3.5-5.6 welke je nog meer bereik geeft in het telegebied. Opvallend is dat de 16-55mm f2.8 2 millimeter meer groothoek levert vergeleken met de andere 2 zoomlenzen en dat geeft een flink grotere kijkhoek.

Fuji heeft in deze lens helaas geen stabilisatie ingebouwd omwille van de kwaliteit. Stabilisatie en kwaliteit gaan helaas niet hand in hand en volgens Fuji zelf hebben ze bij deze lens alles op alles gezet om optisch een zo goed mogelijke zoomlens te ontwikkelen. Met kwaliteit zijn we altijd blij, maar stabilisatie die een paar stops oplevert is zeker bij een zoomlens meer dan welkom. Alhoewel, wij hebben het tijdens het uitvoerig testen van deze lens om eerlijk te zijn niet eens gemist.

wpid642-RAD-20151121-210011.jpg

Scherpte van de XF 16-55m f2.8

Om de scherpte van het objectief te kunnen bepalen, hebben we een aantal testfoto’s gemaakt. We hebben een Fujifilm X-T10 op een statief gemonteerd en vervolgens een aantal test foto’s gemaakt op de markt in Delft

De camera staat ingesteld op ISO200 en we fotograferen in RAW+JPEG stand om later eventueel het verschil te kunnen zien in post-processing binnen en buiten de camera (met Adobe Lightroom). We maakten de foto’s op 3 verschillende brandpunten en hebben de compositie scheef gemaakt, om in de hoeken van de foto voldoende detail te kunnen krijgen.

Scherpte bij 16mm

overzicht 16mm16mm f2.8 16mm f4 16mm f5.6 16mm f8 16mm f11 16mm f16 16mm f22

In de groothoekstand van de lens zie je aan de rand van de foto bij volledige opening (f2.8) een lichte waas en onscherpte. Als je dan iets dichter naar het centrum van de foto kijkt wordt het snel beter. Wat ons opvalt is dat zelfs bij volle opening het centrum van de foto behoorlijk scherp is en dat er veel detail te zien is. Als je stopt naar f4 of f5.6 (het diafragma 1 of 2 stops kleiner maakt) dan is die waas ook volledig verdwenen en is het beeld in de hoek hetzelfde als in het centrum. Maximale scherpte zie je bij f5.6 en f8.

Goed om in het achterhoofd te houden is dat deze resultaten gemaakt zijn met de lens in een uiterste stand. Zoomlenzen houden meestal niet van uiterste standen en presteren beter in het midden van het zoombereik.

Scherpte bij 34,2mm

overzicht 34mm 34mm f2.8 34mm f4 34mm f5.6 34mm f8 34mm f11 34mm f16 34mm f22

Als je iets inzoomt tot ongeveer halverwege, dan zie je dat de randscherpte bij grote opening beter is dan in de groothoekstand. Kijk maar eens goed naar de witte bloemetjes op de tafel van Otelli: wat een detail al! Ook bij deze brandpuntafstand geldt dat de beste kwaliteit rond de f/5.6 en f/8 te vinden is. Schiet je door naar de f/22 dan komt er weer een onscherpte terug samen met wat verkleuring in de contrastrijke delen.

Scherpte bij 55mm

overzicht 55mm 55mm f2.8 55mm f4 55mm f5.6 55mm f8 55mm f11 55mm f16 55mm f22

Helaas hebben we bij deze opname een beetje staan snurken: in het midden van het frame staat iedere keer een bewegend onderwerp (voetganger) en zijn we dus genoodzaakt om een 1:1 crop iets uit het centrum te nemen.

Eigenlijk zie je bij deze brandpuntafstand weer hetzelfde gedrag terugkomen. Bij grote lensopening zijn de randen wat waziger, maar heb je in het midden al flink wat detail. Zeker voor macro foto’s, of foto’s van objecten, is dit een positief punt. Als je ook bij 55mm iets terugstopt naar bijvoorbeeld f/5.6 of f/8 dan kom je in de zone waarbij de lens het beste presteert. Ook de randen zijn dan prima van detail en kleur. Er zijn dan weinig afwijkingen te vinden in het beeld.

Dagelijks gebruik van de Fujinon XF 16-55 f2.8 lens

Door zijn grote omvang is het duidelijk dat dit geen lens is die je even snel in je tas stop of meeneemt om onderweg een paar mooie foto’s op straat te maken. Vreemde tegenstelling is wel dat je hem wel graag mee wilt nemen voor zijn kwaliteit en gevoel. De autofocus is snel in combinatie met de X-T10 en mist eigenlijk nooit. Ook bij weinig licht heeft deze combinatie niet veel nodig om een scherp punt te vinden.

Wij hadden tijdens het fotograferen iedere keer weer het idee dat je ondanks alles met deze lens altijd mooie plaatjes kunt schieten. Als je aan de zoomring draait om een mooie compositie te maken weet je gewoon dat het een mooie plaat wordt. Je vertrouwt erop dat dit bakbeest iedere keer weer topkwaliteit aflevert. En dat doet hij!

Conclusie

De Fujinon XF 16-55mm f/2.8 lens levert de beste foto’s af in het midden van zijn range (bij 35mm) en dan is hij over alle diafragma’s scherp te noemen. Alleen bij f/2.8 is er wat waas en iets minder detail te zien, maar als je de kans krijgt om op f/4 of f/5.6 te fotograferen, dan heb je een overall scherp beeld.

In de uitersten (bij 16mm en 55mm) is in de uiterste diafragma instellingen (f/2.8 en f/22) wat verkleuring te zien, maar die is bijna verwaarloosbaar.

In de inleiding schreven we al dat het gerucht gaat dat deze deze lens ervoor zorgt dat je geen prime lenzen meer in je tas hoeft te hebben. Dit is natuurlijk een beetje overdreven, maar die stelling zet de kwaliteit van deze lens wel kracht bij. Wij zijn ervan overtuigd dat hij de kwaliteit van verschillende prime lenzen evenaart. Helaas hebben wij dit vooralsnog niet kunnen testen, maar zullen dat op een later moment alsnog doen als we wat prime lenzen van het X-systeem in de tas hebben zitten.

Voor zover het optische deel. De bouwkwaliteit, focus snelheid en zijn geruisloze gedrag horen wel bij een zoomlens van deze prijsklasse. De lens is stevig, stil en voelt zeer solide aan. Een echte PRO lens.

De Fujinon XF 16-55mm f/2.8 lens heeft niet alleen maar voordelen. Vooral zijn omvang en gewicht zitten al vrij snel in de weg voor een plezierig middagje fotograferen. Je kunt zeker niet onopvallend over straat en misschien moet je wel een ander tas aanschaffen om een plaatsje te vinden voor dit kanon.

Maar ondanks dit grote nadeel hebben wij ervaren dat je toch iedere keer weer dit kanon meeneemt. Je weet gewoon dat het de succesformule is voor mooie foto’s en dat is toch uiteindelijk het ultieme doel waarvoor we op pad gaan?

Deze lens heeft ook een frustratiepuntje: het is bijna onmogelijk om de zonnekap achterstevoren op de lens te monteren als je de lens wilt opbergen. Het schroefmechanisme loopt iedere keer vast en net als je denkt “ik geef het op”, dan klikt de kap vast.

Heb je een grote tas en zoek je een mooie zoomlens voor je X-systeem? Koop dan dit kanon. Je zult niet teleurgesteld zijn.

Sample foto’s

Ben je benieuwd naar de kwaliteit van de foto’s? Wij hebben ze op Flickr geplaatst en daar kun je de foto’s op volledige resolutie bekijken. 

Foto’s: Richard Dijkstra, Review: Spiegelloos.nl

Erg scherp maar zwaar kanon

82 %

Samenvatting In de inleiding schreven we al dat het gerucht gaat dat deze deze lens ervoor zorgt dat je geen prime lenzen meer in je tas hoeft te hebben. Dit is natuurlijk een beetje overdreven, maar die stelling zet de kwaliteit van deze lens wel kracht bij. Wij zijn ervan overtuigd dat hij de kwaliteit van verschillende prime lenzen evenaart. Helaas hebben wij dit vooralsnog niet kunnen testen, maar zullen dat op een later moment alsnog doen als we wat prime lenzen van het X-systeem in de tas hebben zitten.

Bouw kwalitiet
90 %
Handling/gebruik
60 %
Beeldkwaliteit
90 %
Specificaties
90 %
Prijs/kwaliteit
80 %
Advertentie

Over de auteur

Richard

Richard is de oprichter van spiegelloos.nl. Als hij niet buiten aan het fotograferen is, of nieuwe camera's en lenzen aan het testen, dan schrijft hij reviews en algemene blog artikelen voor Foka en Spiegelloos.nl

Volg Spiegelloos

Blijf op de hoogte