Selecteer Pagina

Review: Panasonic Leica DG Summilux 15mm F1.7

Review: Panasonic Leica DG Summilux 15mm F1.7

Wanneer je deze lens voor het eerst uit de doos haalt, voel je meteen dat het om een kwaliteitslens gaat. De DG Summilux 15mm F1.7 is gemaakt van aluminium en voelt zeer stevig en solide aan. Ondanks zijn kleine omvang belooft hij wel kwaliteit te leveren. Maar levert al deze stevigheid ook stevige foto’s op? En hoe is hij in vergelijking met de Panasonic 14mm F2.5II?

Specificaties van de lens

Voordat we het gaan hebben over het design, optische kenmerken en de scherpte kijken we eerst naar de specificaties van de lens. Op verschillende sites en fora zijn deze specificaties opgenomen. Panasonic geeft in haar release van deze lens de volgende omschrijving af:

Met de LEICA DG SUMMILUX 15mm . F1.7 ASPH kunt u hoogwaardige kiekjes maken met een prachtige onscherpte dankzij de snelheid van de F1.7. Dankzij de wereldberoemde naam van LEICA, bent u verzekerd van uitzonderlijk hoge beeldkwaliteit. Het nieuwe lenssysteem bestaat uit 9 elementen in 7 groepen (3 asferische lenzen). De asferische lenzen onderdrukken sferische abberatie en vervorming effectief, terwijl de lens zelf een stuk kleiner is.

De DG Summilux 15mm F1.7 is in maart 2014 aangekondigd en is de vierde lens die Panasonic in samenwerking met Leica heeft gefabriceerd. Net als de 42.5mm Nocticron, 45mm macro en 25mm F1.4 standaard primes, is deze 15mm F1.7 ontworpen en gecertificeerd door Leica in Duitsland en gefabriceerd door Panasonic in Japan. Sommigen noemen het  daarom geen “echte” Leica lens, maar de optische- en bouwkenmerken zijn over het algemeen van zeer hoge kwaliteit.

De grote vraag is hoe de vergelijking is met de goedkopere en iets tragere Panasonic 14mm F2.5II. Lees verder om meer te weten te komen over de testresultaten.

Design en mogelijkheden

Het is goed te zien dat deze lens speciaal gemaakt is voor de nieuwe GM lijn van Panasonic. Deze (wat kleinere) lijn heeft natuurlijk dezelfde MFT vatting als alle grotere broers, maar de body van de camera is kleiner. Daardoor is de lens ook smaller gemaakt, zodat hij niet in in de problemen komt als hij op een GM1 op een statief wordt geschroefd.

De filtermaat van de lens is 46mm en de maximale diameter is 57,5mm. Hierdoor behoort hij tot één van de kleinste lenzen uit de Panasonic lijn. Dit neemt natuurlijk niet weg dat je hem prima kunt gebruiken op de grotere MFT body’s, ondanks dat het soms esthetisch wat vreemd overkomt.

Panasonic 15mm

De lens wordt geleverd met een klein zonnekapje en een bewaartasje. Op de lens zelf zit een AF/MF (Autofocus/Manual Focus) schakelaar en een diafragma-ring. Met deze ring kun je handmatig  het diafragma instellen, of kiezen voor de “A” stand op de ring, waarmee je gebruik kunt maken van het scrollwieltje op de camera om het juiste diafragma in te stellen. Dit werkt overigens alleen maar op een Panasonic body en niet op een Olympus body. Als je gewend bent om het diafragma in te stellen met een wieltje op je camera, dan kun je wel eens bedrogen uitkomen met de diafragmaring. Om het srollwieltje op je camera te kunnen gebruiken, zet je de ring op de “A” stand. Maar als je door een verkeerde beweging per ongeluk de diafragma ring raakt en hij dus op F1.7 schiet, werkt je scrollwieltje niet meer op je body.

De lens is gemaakt van zwart of grijs metaal en weegt zonder lensdoppen 115 gram. Hierdoor voelt hij zeer solide en degelijk aan. Ook de scherpstelring geeft constante wrijving bij het draaien en hierdoor kun je zeer soepel de ring gebruiken en je focuspunt zoeken. Dit is een typisch kwaliteitskenmerk dat vaker voorkomt bij de lenzen die door Leica en Panasonic gezamenlijk ontwikkeld en gefabriceerd zijn.

Optische kenmerken

Om de scherpte van het objectief duidelijk te kunnen maken, hebben we testfoto’s gemaakt die met elkaar vergeleken kunnen worden. De lichtsterkte van beide lenzen wijkt wat af, daarom hebben we alleen de gangbare diafragma’s opgenomen. 

Beide lenzen zaten gemonteerd op een Panasonic GX7, met instelling ISO125 en body stabilisatie aan. De foto’s zijn gemaakt met een afstandsbediening. De test foto’s zijn recht uit de camera als JPG in Photoshop ingeladen om daar een 100% crop te maken van de uitsnede die je hieronder in het rode kader ziet.

Panasonic kolk uitsnede

Automatische en handmatige focus

De lens heeft een zeer snel autofocussysteem die je bijna nooit in de steek laat. Werkelijk bijna elke druk op de ontspanknop levert een positief piep-signaal van de focus op. Dan kun je ook met een gerust hart afdrukken en weet je zeker dat de foto scherp is. Het geluid dat de autofocus maakt valt erg mee; hij is redelijk stil. We hebben de focus niet geprobeerd bij het filmen, maar je kunt je voorstellen dat je hem dan wel goed kan horen. Maar dat is bij iedere lens het geval.

Zoals hiervoor beschreven heeft de DG Summilux 15mm F1.7 een hele soepele focusring en een handige schakelaar op de lens om te switchen tussen AF en MF, wat als voordeel heeft dat je niet het hele cameramenu hoeft te doorlopen.

Veel Panasonic lenzen maken een flink geluid als de diafragma lamellen open en dicht gaan (zoals bijvoorbeeld de Lieca 25MM F1.4) . Op het moment dat de ontspanknop half wordt ingedrukt en gefocussed wordt, moet het beeld op het scherm getoond worden. Bij hoge diafragma’s (en dus veel licht en overstraling) zullen de lamellen wat sluiten om een goed beeld te kunnen geven in de zoeker en op het scherm. Op het moment van afdrukken, schieten de lamellen naar het ingesteld diafragma om de foto te kunnen maken. De Summilux lens is hier muisstil in en is hiermee een zeldzaamheid in de lenzenlijn van Panasonic. Zijn grotere broer (de Summulix 25mm F1.4) zit weer aan de andere kant van het herriespectrum en maakt een hoop herrie.

Meting van de scherpte met focus op oneindig

Wat hieronder opvalt is dat de scherpte van de DG Summilux over het hele spectrum constant is. Zowel bij grote, als bij kleine lensopening is de tekening en scherpte identiek. In vergelijking tot de 14mm lens is er niet zo’n groot verschil qua scherpte. Je moet goed kijken om bijvoorbeeld op de romp van de boot wat duidelijkere doortekening te kunnen zien. Het lijkt erop dat bij diafragma 8 de Leica lens flink beter scoort van zijn Panasonic vriend. Als je het maximale uit de lens wilt halen, dan is diafragma 8 de instelling die je moet gebruiken.

RAD-20150828-1150308

Bokeh test

Het voordeel van snelle lenzen is dat je prima kunt “spelen” met de scherptediepte. Van de Summilix kun je een mooie bokeh verwachten, niet alleen door zijn grote lensopening, maar ook door zijn bouwkwaliteit en asferische lensdelen.

RAD-20150827-1150300

Vergelijking met Panasonic 14mm F2.5 II (H-H014AE)

Het scheelt maar 1 millimeter en een halve stop in snelheid tussen de Summilux en de 14mm F2.5II lens van Panasonic. Uiteraard is er een flink verschil in prijs (op het moment van schrijven EUR 599 en EUR 299) en de hamvraag is of het grote prijsverschil het allemaal waard is.

Als je hierboven naar de foto’s kijkt zie je toch niet zo’n heel groot verschil in de kwaliteit. Wij hadden hier veel meer van verwacht, zeker gezien het feit dat Leica goed bekend staat om haar subliem ontwikkelde en gebouwde lenzen. Na het zien van de foto’s kun je je nog afvragen of je niet gewoon de 14mm lens van Panasonic als groothoek in je tas moet stoppen in plaats van de veel duurdere Summilux. Maar het blijft toch wel een Summilux….

Conclusie

Deze DG Summilux 15mm F1.7 lens zal vooral gebruikt worden voor landschapsfotografie of fotografie binnenshuis. Door zijn redelijke groothoek en snelheid is het een prima lens om te gebruiken onder moeilijke lichtcondities. De snelheid van de lens, gecombineerd met eventuele beeldstabilisatie in de camera en de optische kwaliteit van de gebruikte lenselementen, maken deze Summilix tot een Topper! In vergelijking met de 14mm lens hadden we zelf een groter verschil verwacht in kwaliteit. Eigenlijk viel het verschil een beetje tegen en kun je met een gerust hart de goedkopere 14mm aanschaffen, wetende dat deze de beeldkwaliteit van de Summilux goed evenaart.

Sample foto’s

Deze foto’s zijn allemaal met de 14mm lens gemaakt en hebben we in volledig formaat op Flickr gezet. Kijk hier voor de actuele prijzen van deze lens.

Foto’s: Richard Dijkstra, Review: Spiegelloos.nl

Advertentie

Over de auteur

Richard

Richard is de oprichter van spiegelloos.nl. Als hij niet buiten aan het fotograferen is, of nieuwe camera's en lenzen aan het testen, dan schrijft hij reviews en algemene blog artikelen voor Foka en Spiegelloos.nl

Volg Spiegelloos

Blijf op de hoogte