Review: Panasonic Lumix G 14mm F2.5II ASPH

Review: Panasonic Lumix G 14mm F2.5II ASPH

Panasonic heeft in het groothoeksegment 3 lenzen beschikbaar waarmee straatfoto’s, huiskamer kiekjes of landschapsfoto’s gemaakt kunnen worden. Naast de Panasonic 20mm F1.7II en de Leica 15mm F1.7 is er de Panasonic 14mm F2.5II. Deze laatste lens gaan we in dit artikel aan de tand voelen en onderzoeken hoe hij zich verhoudt tot bijvoorbeeld de 1mm langere Leica 15mm F1.7.

Design en mogelijkheden

Dit is het tweede exemplaar van de 14mm lens, want Panasonic heeft op 26 juni 2013 de eerste versie vervangen. Deze eerste versie (14mm F2.5) stamt al van 21 september 2010 en heeft in 2013 een kleine facelift ondergaan. Van binnen heeft de lens namelijk  een snellere en stillere autofocus gekregen. Verder heeft hij dezelfde specificaties gehouden van zijn voorganger uit 2010. De buitenkant is wel iets veranderd; naast de zwarte variant kun je nu namelijk ook kiezen voor een volledig grijze variant. Deze kleur is natuurlijk geïntroduceerd om bij de retro-look van bijvoorbeeld een grijze GX7 of GX8 te passen. Verder heeft hij dezelfde specificaties gehouden van zijn voorganger uit 2010.

De autofocus wordt, zoals eerder beschreven, aangedreven door een stappenmotor, wat de lens erg stil maakt. Dit maakt de lens zeer geschikt om mee te filmen of om foto’s mee te maken als discretie op z’n plaats is.

Op het moment van schrijven wordt de 14mm F2.5II verkocht voor €399. Dat is €50 duurder dan zijn 20mm broer (verkoopprijs €349) en €200 goedkoper dan de Leica 15mm (verkoopprijs €599). De 14mm F2.5II wordt in de markt gezet als een “lens met enkelvoudige brandpuntsafstand 28mm 35mm-camera-equivalent”, wat hem in het groothoek segment van de Panasonic lenzen zet.

We spreken hier eigenlijk niet over de lens, maar over een “lensje”. Want met een gewicht van 55 gram en een lengte van net 2 centimeter is dit met recht een hele kleine lens. Wij hebben deze lens getest op een Panasonic GX7 en een G7 en bij beide camera’s krijg je meteen het gevoel dat het een perfecte combinatie is voor op straat. Hij valt niet op voor het winkelend publiek, maar levert wel mooi materiaal op. 

De bouwkwaliteit van deze lens is hetzelfde als de eerste 14mm F2.5 lens. Net als zijn voorganger wordt deze lens in Japan gefabriceerd en heeft een metalen lensvatting met daarin een plastic ring met de bekende 14 contactpunten. De lens heeft alleen een focusring voor handmatig scherpstellen en geen instelmogelijkheden of andere bijzonderheden als een AF/MF knop.

Prima walk-around lens

Deze lens is met zijn diagonale kijkhoek van 75° een groothoek lens (35mm camera-equivalent 28mm). Het is overigens niet de meest wijde lens in het assortiment van Panasonic, want dat is op dit moment de 8mm F3.5 Fisheye lens.

Met zijn maximale diafragma van F2.5 is hij ook prima te gebruiken in- en om het huis en vooral ook in “low-light” condities. Deze 2e versie heeft 6 lenselementen (waarvan 3 asferisch) in 5 groepen en daarnaast ook een stappenmotor toegevoegd voor supersnelle en stille autofocus.

RAD-20150828-1150354

De specificaties

Op de site van Panasonic zijn de specificaties te vinden zoals ze tijdens de release van 26 juni 2013 zijn afgegeven. Wat onder andere opvalt is dat het kleinste diafragma tot F22 gaat, terwijl bijvoorbeeld zijn grotere broer van 20mm maar tot F16 rijkt. Door zijn lengte van 20,5mm en gewicht van maar 55 gram is dit met recht een echt pancake lensje.

De handmatige focusring functioneert “by wire” zoals de Amerikanen dat zo mooi kunnen schrijven. Dit houdt in dat de focusring oneindig doorgedraaid kan worden in beide richtingen. Deze ring geeft voldoende weerstand en is dusdanig soepel dat er zeer nauwkeurig scherpgesteld kan worden.

Optische kenmerken van het objectief

Om de optische kenmerken te kunnen testen hebben we foto’s gemaakt van het stadion van het Italiaanse Siena. De lens was gemonteerd op de Panasonic G7 camera welke uiteraard op een statief stond. De camera stond ingesteld op ISO200 en de foto’s zijn gemaakt met een afstandsbediening.Het objectief laat bij een grote opening (F4) veel lichtafval zien; bij de grootste  opening (F2.5) is dat uiteraard nog erger. Als je de foto’s snel achterelkaar bekijkt kun je duidelijk zien om hoeveel licht het gaat. Daarom hebben we de foto’s achterelkaar in een video gezet om het fenomeen te kunnen laten zien:

Vergelijking met Panasonic Summilux 15mm F1.7

Het is natuurlijk interessant om te kijken wat het optische verschil is met bijvoorbeeld de Panasonic DG Summilux 15mm F1.7 lens. Deze Leica lens hadden we samen met de 14mm in de tas en dus ook samen getest. Ter vergelijking zijn de foto’s van het stadion ook met deze Leica lens gemaakt met exact dezelfde opstelling. Hieronder kun je de verschillen zien.

14vs15 f16

14vs15 f8

14vs15 f2.8

In de eerdere review van de Leica lens viel al te lezen dat wij het verschil tussen de twee lenzen klein vonden. Zeker gezien het prijsverschil was het advies om vooral de goedkopere 14mm lens in de tas te stoppen en niet te kiezen voor de duurdere Leica lens. In bovenstaande vergelijking hebben we nogmaals de foto’s naast elkaar gelegd en er valt nu wel een klein verschil op. De doortekening van de trappen en het contrast bij de stoeltjes is wel degelijk beter bij de Leica lens. Kijk ook goed naar het bord van ChiantiBanca, daar zie je bij de Leica lens een duidelijkere rimpeling in het doek. Zeker rond diafragma F8 is er verschil te zien, maar je moet wel goed kijken en vergelijken om dat verschil te kunnen ontdekken. Of dit verschil de €200 waard is, laten we graag over aan de lezer.

Conclusie

In het segment van de 14, 15 en 20 millimeters is dit (op de fisheye na) de meeste groothoek lens van Panasonic. Met zijn maximale diafragma van 2.5 is hij prima te gebruiken als standaard walk-around lens. Daarnaast is gebleken dat je hem ook perfect kunt gebruiken voor avondfoto’s en foto’s in-en-om het huis. Op straat valt hij niet op en door zijn kleine formaat past hij ook nog eens handig in je tas. Er is dan ook geen excuus om de 14mm F2.5II niet standaard in je tas te hebben zitten. Maar we zien ‘m natuurlijk het liefst op de camera, want hij levert zeker zeer mooie foto’s af onder alle omstandigheden. Hij is 200 euro goedkoper dan de iets scherpere Leica 15mm lens, maar of dit verschil de 200 euro waard is moet de lezer maar zelf bepalen. Wij zijn onder de indruk van deze pancake!

Voordelen

  • Optisch erg sterk.
  • Zeer compact formaat wat o.a. op straat niet opvalt.
  • Gunstige prijs/kwaliteit verhouding

Nadelen

  • Door zijn kleine afmeting is ook de scherpstel ring klein van formaat. Met dikke vingers is hij lastig te bedienen.
  • Met deze kleine lens is de combinatie soms lastig vast te houden.
  • Lichtafval is goed merkbaar bij kleine opening.

Kijk hier voor de actuele prijzen van deze lens.

Sample foto’s

Klik hier voor de sample foto’s die we met de 14mm lens hebben gemaakt en op Flickr hebben gezet.

 

Foto’s: Richard Dijkstra, Review: Spiegelloos.nl

Advertisement

About The Author

Richard

Richard is de oprichter van spiegelloos.nl. Als hij niet buiten aan het fotograferen is, of nieuwe camera's en lenzen aan het testen, dan schrijft hij reviews en algemene blog artikelen voor Foka en Spiegelloos.nl

Volg Spiegelloos

Blijf op de hoogte

Tweets

Op de hoogte blijven van reviews?

Op de hoogte blijven van reviews?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks de laatste reviews in je mailbox.

Gelukt!